Weddingplanner

Wedding planner

Destination Weddings

Weddings in Europe

Trouwen in Spanje

Trouwen in het buitenland

Ken jij de nieuwe etiquette al?

Tips over sociale media tijdens een huwelijk

In een eerdere blogpost hadden we het al over hoe jij zelf kunt bepalen welke huwelijksfoto’s van jouw dag online mogen. Laten we daar toch wat verder op ingaan. Wat zijn de do’s en don’ts voor het bruidspaar en de gasten als het over sociale media gaat?

Voor het bruidspaar:

  1. Vergeet niet om de belangrijke mensen in je leven (familie en beste vrienden) eerst op de hoogte te brengen van je verloving voor je je status op Facebook verandert.

  2. Wanneer je die status verandert, naar verloofd of naar getrouwd, bepaal je helemaal zelf. Uiteraard wil iedereen de ring zien: dus post die foto op je profiel! Maar overdrijf niet: als je alle details van je huwelijk op voorhand deelt, blijven er geen verrassingen meer over voor je gasten. Je kunt bv. wel een foto van een stukje van jurk als opwarmertje de wereld insturen.

  3. Een digitale uitnodiging is nog steeds not done: stuur je gasten een papieren uitnodiging. Dit geldt overigens ook voor je bedankkaartje. Je mag gerust een hashtag toevoegen aan je uitnodiging als je je gasten graag foto’s van jouw huwelijk wilt laten delen. Zie je toch een foto waarop jij of iemand anders erg onflatterend opstaat, vraag dan vriendelijk om deze foto eraf te halen.

  4. Wil je liever een ‘unplugged’ huwelijksfeest? Biedt dan bijvoorbeeld een photobooth aan: dan hebben je gasten toch een leuk aandenken aan jullie trouwfeest.

Ben je een gast?

  1. Laat het bruidspaar als eerste op sociale media delen dat ze trouwen. Zo voorkom je dat mensen zich gekwetst voelen omdat ze het grote nieuws bv. via Facebook moesten vernemen.

  2. Stel je vragen via privé berichtjes en stel ze niet publiekelijk. Mensen die niet zijn uitgenodigd hoeven niet alle details te weten via hun news feed.

  3. Deel alleen maar foto’s van het bruidspaar als ze dat OK vinden. Als je niet zeker bent of dit mag, wacht dan totdat familie of beste vrienden van het koppels foto’s online zetten. Als er een hashtag is voor dit huwelijk, gebruik ze dan! En zet zeker geen lelijke foto’s online. Wees ook omzichtig om zomaar foto’s van andermans schattige kinderen te posten.

  4. Laat je fototoestel of camera zoveel mogelijk in je handtas of zak zitten. Het bruidspaar wil dat je je amuseert op hun huwelijksfeest. Bovendien is er meestal een professionele fotograaf in de buurt die ervoor zorgt dat ieder moment wordt vastgelegd. Niets is vervelender dan alleen maar foto’s van je gasten met hun smartphone in de hand. Zet de flash van je camera uit als je per se een foto wilt nemen. Dat maakt het de fotograaf moeilijker om foto’s te nemen.

 

Photocredits: Roberta Facchini - from: Alice in Wonderland

Photocredits: Roberta Facchini - from: Alice in Wonderland

Kopiëren is het beste compliment!

Als weddingplanner en weddingstyliste werk je in een nichemarkt. Het is een luxedienst (net zoals er ook luxeproducten zijn). Maar het is wel een dienst waarvoor een professional bikkelhard moet werken om erkend te worden. Dit geldt evengoed voor de bruidsparen die hun tijd en geld in hun droomhuwelijk stoppen, maar ook voor de professionals die blogs, magazines en diensten leveren.

Een uniek merk of toch niet?

Iedere wedding professional is uniek op zijn of haar eigen manier. Je maakt van je service iets persoonlijk. Het is een herkenbaar merk dat je van anderen onderscheidt.

Helaas zijn er (beginnende) weddingplanners die het werk van ervaren professionelen klakkeloos kopiëren. Kijk daarom goed uit wie jij kiest om jouw huwelijk te coördineren. 

Een concreet voorbeeld ... Je komt een nagelstyliste tegen die foto's online heeft gezet met het werk van anderen. Je denkt een goede deal te hebben gevonden: de helft goedkoper en je hebt mooie nagels. Alleen kom je bedrogen uit. Het is niet wat je verwachtte en je kunt je nagels nog eens opnieuw laten doen. Maar wil je dat ook riskeren voor jouw droomhuwelijk?

Boho fusion styling

Boho fusion styling

Kies voor kwaliteit

Jammer genoeg worden onze foto's ook zomaar gebruikt door anderen, zonder ons of onze partners hierin te erkennen. Dat creëert verkeerde verwachtingen. Een styling is heel persoonlijk en wordt telkens op maat van het bruidspaar gemaakt. Wie dan verwacht om hetzelfde sprookjeshuwelijk te krijgen, zal teleurgesteld worden.

En het gaat zelfs verder dan dat: ook hele websites van weddingplanners worden gekopieerd, dezelfde kleuren, lettertypes, foto's en zelfs logo's! Koppels denken dan dat ze in zee gaan met een professionele huwelijkscoördinator omdat het hen 'bekend' voorkomt.

Jouw droomdag verdient alleen het beste. Kies daarom voor een weddingplanner met wie je een 'klik' hebt, die niet alleen de nodige ervaring heeft, maar ook een sterk netwerk heeft van leveranciers. Kies daarom voor een unieke professional!

Waarom zou je trouwen in het buitenland?

Je hebt er vast al over nagedacht: een huwelijk in het buitenland. Een exotisch eiland en je huwelijksceremonie op het strand. Een bergdorpje en trouwen in een romantisch kerkje. Maar hoe pak je dat aan?

Dé regel: Begin er niet alleen aan. Een onbekend hotel regelen, hoe zoek je betrouwbare leveranciers, hoe zorg je voor alle decoratie, hoe zit het met de wetgeving, ... ? Kies daarom liever voor een pakket aangeboden door een hotel of cruise line of nog beter: kies voor een weddingplanner.

De voors en tegens

Je hebt kunt heel selectief zijn op je gezelschap, gaande van je familie en je beste vrienden tot een groep van ongeveer 50 mensen. Je hoeft echt niet iedereen uit te nodigen. Je kunt achteraf namelijk nog altijd een receptie of feestje geven voor collega's en verre familie en vrienden.

Een destination wedding betekent minder stress: een totaalpakket van een hotel of cruise line of je huurt een weddingplanner in die alle praktische zaken regelt. Het grote voordeel van een weddingplanner is dat je toch nog een persoonlijke toets kunt geven aan jouw droomhuwelijk.

Wanneer je (schoon)ouders bijdragen aan het huwelijk en graag hun zegje hebben, kan dit voor ruzies zorgen. Die zorgen heb je niet als je het trouwfeest in een ander land plant. Een bruiloft in het buitenland hoeft trouwens niet per se duurder te zijn dan een traditioneel huwelijk. Je hebt een kleiner gezelschap en aangezien je accommodatie of weddingplanner werken met vaste leveranciers zijn er minder onverwachte kosten.

Een reis om nooit te vergeten

Niet veel mensen kiezen er bovendien voor om elders te trouwen. Het geeft je dus de gelegenheid om er een onvergetelijk feest van te maken. Het is een unieke belevenis en tegelijk een vakantie. Je gasten komen vaak wat eerder aan waardoor je ook extra tijd met hen kunt doorbrengen in een relaxte omgeving. Een huwelijk in het buitenland is ook populair bij mensen die voor de tweede keer in het huwelijksbootje stappen.

De locatie kan een plek zijn waar je altijd al naartoe wilde of waaraan je goede vakantieherinneringen overhoudt. Denk ook eens aan de foto's: Je kiest immers voor een uniek decor, gaande van een strand, wijngaard, tuin, kasteel, ...

The Italian dream styling - Alexandra Vonk Photography

The Italian dream styling - Alexandra Vonk Photography

Als je gasten allemaal voor dezelfde logies kiezen, kun je hen vaak een voordelige accommodatie aanbieden. Je biedt je familie en vrienden bij wijze van spreken een goedkopere korte vakantie aan. Denk er daarom ook eens over na om buiten het seizoen te trouwen, dikwijls kun je dan een korting bekomen.

Wees attent voor je gasten

Als je gasten toch van overal moeten komen, maakt de locatie niet veel uit. Waarom zou je dan niet kiezen voor een ander land? Een gouden tip: Begin er op tijd aan. Je gasten moeten namelijk ook de tijd krijgen om hun vliegticket te boeken.

Geef hen ook alle info over waar ze logeren. Je kunt hen zelfs verwennen met een verwelkomingscadeautjes (als het budget het toelaat) zoals teenslippers en zonnecrème voor de ceremonie op het strand. Je kunt hen daarnaast tips bezorgen voor andere activiteiten die je in de buurt kunt doen.

Het is gebruikelijk dat de gasten zelf hun vlucht en logies betalen. Je kunt als bruidspaar wel zo hoffelijk zijn om je familie en vrienden het ontbijt of de brunch aan te bieden

En na de feestelijkheden kun je aan je wittebroodsweken beginnen, je bent toch al op jouw droomlocatie!

De huwelijksuitnodiging: wat je zeker niet mag vergeten!

Je bent verloofd en ondertussen is de datum ook geprikt. Uiteraard kun je niet wachten om je familie en vrienden uit te nodigen voor de grote dag. Maar wat moet er precies op je uitnodiging staan? Stuur je een save-the-date vooraf? Nodig je iedereen voor alles uit?

Het uitnodigen

De stap die vooraf gaat aan het sturen van je trouwkaarten, is natuurlijk het samenstellen van de gastenlijst. Jij kiest wie wanneer komt. Zijn kinderen welkom? Mogen plus ones ook komen? Wees daarom altijd duidelijk op je uitnodiging wie je inviteert. Zo voorkom je misverstanden.

De uitnodiging(en)

Afhankelijk van je timing en of je verschillende gastenlijsten hanteert, stuur je verschillende uitnodigingen. Je kunt bijvoorbeeld eerst bekendmaken dat je trouwt via een save-the-date. Daarna kun je de eigenlijke uitnodiging versturen naar je gasten. Je kunt ervoor kiezen om verschillende uitnodigingen te verzenden, één voor de daggasten en één voor de avondgasten. Je kunt ook werken met verschillende kaartjes: voor de ceremonie en receptie, het diner, het avondfeest, om je gasten te laten bevestigen (RSVP), ... Maak je gasten alvast warm voor het feest door de uitnodigingen op te maken in jouw thema.

Copper Fall Styling - Elisabeth Van Lent Photography - Leintjes Exclusief

Copper Fall Styling - Elisabeth Van Lent Photography - Leintjes Exclusief

Etiquette: enkele tips

Wil je je echt houden aan de regeltjes? Vermeld dan eerst de naam van de bruid op de huwelijksuitnodiging, dan die van de bruidegom.
Als je gasten uitnodigt voor je ceremonie, is het wel zo netjes dat ze ook naar de receptie mogen komen. 
Soms is de trouwlocatie moeilijk te bereiken of zijn er parkeerproblemen. Stuur een kaartje mee met de routebeschrijving en enkele parkeertips.
Eenmaal je klaar bent om de uitnodigingen te versturen, schrijf dan de namen en het adres van je gasten met de hand. Dat oogt persoonlijker. Het is natuurlijk geen verplichting.

Checklist

Hieronder vind je een checklist met alle informatie die je op je uitnodiging vermeldt:

RSVP:

  • De namen van het bruidspaar
  • De trouwdatum
  • Een eventuele website over het huwelijk

Uitnodiging:

  • De namen van het bruidspaar
  • Eventueel de namen van beide ouders als zij bijdragen aan het huwelijk
  • Start van de ceremonie, receptie, diner, feest, ...
  • De locatie(s)
  • De RSVP: Graag bevestigen vóór ... via ...
  • Eventueel de gegevens van de ceremoniemeester
  • Eventuele dresscode, gaande van tenue de ville tot de kleur van je thema
  • Eventuele cadeauwensen, er wordt vaak een envelopje gewenst

Sommige bruidsparen plaatsen een inspirerende quote of een kort gedicht op hun huwelijkskaart ... Nog meer inspiratie nodig? Lees hier meer over de trends van 2016 en 2017.

Hoe bepaal je je gastenlijst?

Het is geen makkelijke opdracht om te bepalen wie je uitnodigt voor jouw huwelijk. Uiteraard zou je je geluk met iedereen willen delen! Maar dat is natuurlijk niet realistisch: je hebt een bepaald budget, er kunnen maar zoveel mensen in je zaal, soms mogen jullie ouders ook gasten uitnodigen, ...

Styled shoot 'Alice in Weddingland' - Roberta Facchini Photography

Styled shoot 'Alice in Weddingland' - Roberta Facchini Photography

Met een paar richtlijnen wordt het samenstellen van je gastenlijst een pak eenvoudiger:

  1. Verdeel het aantal gasten: jouw partner en jij noteren alle familieleden en naaste vrienden die zeker niet mogen ontbreken. Indien je ouders jouw huwelijk mee betalen, is het de gewoonte dat zij een vierde van het gastenaantal mogen uitnodigen. Dat geldt uiteraard ook voor de toekomstige schoonouders.
  2. Maak verschillende lijsten: eentje voor de gasten die je wilt inviteren voor je ceremonie, eventuele receptie, diner en avondfeest, een tweede lijst voor de gasten die naar je avondfeest mogen komen. Het is verder heel gebruikelijk om een reservelijst aan te leggen. Het is namelijk normaal dat 20% van jouw eerste lijst niet kan komen.
  3. Vrienden die je langer dan een jaar niet meer gezien hebt, hoef je niet uit te nodigen. Voor goede vrienden of familie die in het buitenland wonen, geldt deze regel natuurlijk niet.
  4. Als je je collega's inviteert, nodig ze dan allemaal uit. Vergeet ook zeker niet om je werkgever een uitnodiging te bezorgen. Je bent ook niet verplicht om kinderen uit te nodigen. Als je je uitnodigingen lang genoeg op voorhand verstuurt, hebben hun ouders alle tijd om een oppas te vinden. Je kunt ook enkel de +12 jarigen vragen. Hetzelfde geldt voor de "plus-ones". Als je de partners van één van je vrienden nog niet kent, ben je zeker niet verplicht hen uit te nodigen.

Om je gastenlijst te managen, bestaan er heel wat tools. Een goede weddingplanner heeft er vaak zelf één voor haar trouwers. Een handige RSVP-tool die al jullie bevestigingen verzamelt, ontneemt in ieder geval heel wat stress!

Wat Pinterest veranderde voor bruiloften ...

Wat zeg je? Pinterest? Die website waar je prikborden kunt aanmaken? Ja, een sociale netwerksite waarop je moodboards kunt creëren waarop je afbeeldingen, artikels en video's kunt 'pinnen'. Enorm populair bij vrouwen die er hun hobby-ideeën, vakantieplannen en knutselvoornemens op verzamelen. En ... er ook hun droomhuwelijk mee plannen!

Ook heel wat bedrijven zijn mee op de Pinterest-kar gesprongen. Ze promoten er hun producten, maken thematische borden aan, ... en inspireren zo heel wat bruiden die massaal hun ideeën 'repinnen'. Het is met andere woorden gedaan met het uitknippen van trouwjurken uit tijdschriften en magazines.

Bruiden kunnen hun droomhuwelijk plannen op één bord, maar kunnen evengoed verschillende borden maken per onderdeel: voor de jurk, het haar, de styling, de uitnodiging, het eten, de cocktails, de huwelijksfoto's die je zeker wilt laten nemen, de bloemen, de cadeautjes voor de gasten, etc.

Het leuke is dat je dan gelijk een overzicht of een beeld krijgt van jouw droomhuwelijk! Dit overzicht kun je evenzeer gebruiken om bv. te laten zien in een bruidswinkel zodat ze daar precies weten welke stijl trouwjurk je wilt.

The Italian dream Styling - Alexandra Vonk Photography

The Italian dream Styling - Alexandra Vonk Photography

Het is in ieder geval opvallend dat de trend om een persoonlijke toets aan je huwelijk te geven, hand in hand gaat met de DIY-ideeën op Pinterest. Je kunt zoveel zelf doen! Maar verlies jezelf er niet in. Een paar leuke DIY-projecten maken een huwelijk uniek. De rest kun je overlaten aan professionelen.

Gelukkig biedt Pinterest ook de mogelijkheid om je borden te verbergen. Je huwelijk mag gerust een verrassing blijven voor je vrienden! En wanneer je het bos door de bomen niet meer ziet, staat je weddingplanner voor je klaar om er een prachtig en gepersonaliseerd geheel van te maken. Jouw weddingplanner weet bovendien precies welke ideeën haalbaar zijn!

Begin al te plannen voor je bruiloft 2017, want hier zijn de trends!

Goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt natuurlijk ook voor je huwelijk. Dus zo vreemd is het helemaal niet om nu al je droomdag te plannen voor 2017. Maar welke trends mag je dan verwachten?

De bohemian trend van 2016 zet zich ook verder in 2017. De bruidsjurken zullen onder andere strapless zijn, gaande van sober tot versierd met fijne details. En waar in 2016 metaalkleuren populair zijn, mogen pailletjes en glitters niet ontbreken in de decoratie en styling. Ook de bloemstukken blijven het gevoel geven alsof ze net met de hand zijn geplukt. Veel groen, maar ook bloemen gedrapeerd in een waterval zullen erg in trek zijn.

Styled shoot 'Alice in Weddingland' - Roberta Facchini Photography

Styled shoot 'Alice in Weddingland' - Roberta Facchini Photography

In de lente doen frisse kleuren het goed, munt en een zacht roze (blush) overheersen. Grijstinten en ivoor vullen dit kleurenpalet aan. Wie in de herfst trouwt, komt weg met oranje in combinatie met paars. 

Alcoholische drankjes mogen natuurlijk niet ontbreken, mits er ook non-alcoholische alternatieven zijn. Denk maar aan speciale limonade-combinaties, geserveerd in jampotjes. De eettrends in 2017 gaan voort op die van 2016, geen traditionele menu's maar typische street food, zoals hotdogs als midnight snack , wafels of een ijskar als dessert.

Technologie is tenslotte zo'n ingebakken onderdeel van het dagelijkse leven, dat je dus ook meer en meer apps kunt gebruiken voor jouw huwelijk. Denk maar aan de app WedPics, die je helpt om foto's te beheren zodat ze geen eigen leven gaan leiden op sociale media

De juiste timing: Wanneer verstuur je je uitnodigingen?

Laten we eerst een onderscheid maken tussen een save-the-date en de eigenlijke uitnodiging.

Een save-the-date laat je weten aan je gasten zodra je trouwdatum vastligt. Die datum hoef je niet per se via een kaartje bekend te maken. Er zijn heel wat originele manieren via een bijzonder mailtje, een origineel filmpje, een mooie foto, een gedicht, een verlovingsfeestje, ... Nog leuker is om de save-the-date al in de stijl of thema van je huwelijk te maken.

Vier tot zes maanden is lang genoeg op voorhand om te laten weten dat je gaat trouwen. Dat is ook handig voor gasten die uit het buitenland komen, zo krijgen zij ook de kans om hun reis te plannen. Als je in een vakantieperiode trouwt, voorkom je bovendien op die manier dat je familie of vrienden op jouw trouwdag een reis plannen.

Omgekeerd geldt dit natuurlijk ook: Een destination wedding of een huwelijk in het buitenland kondig je best een acht maanden vooraf aan.

Styled shoot 'Masquerade' - Bardt Photography

Styled shoot 'Masquerade' - Bardt Photography

De officiële uitnodiging stuur je zo'n tweetal maanden vooraf. Deze uitnodiging bevat alle details die je gasten moeten weten: de tijden, de locatie(s), eventuele kledingvoorschriften, een cadeautip, ..,

Vergeet ook niet om je gasten te vragen om tijdig te laten weten of ze kunnen komen (RSVP). Drie à twee weken voor de huwelijksdag is ideaal. Dan hebben de leveranciers, zoals de cateraar, ruim de tijd om alles voor te bereiden.